Françoise Beck kiest

“Mijn oog viel meteen op de fijne lijn, die naar mijn gevoel in één beweging op papier werd gezet. Hier en daar zie je een aarzeling, wordt het lijntje wat dunner en dan weer voller. Op het eerste gezicht zag ik een oud mannetje in de tekening met een bril, ingevallen kaken en een vooruitstekende kin.
Toen ik de omschrijving las bleek het een schoen te zijn maar dan gekanteld.
Het is fijn dat er vrijheid is om meerdere dingen in de vorm te herkennen.
Een schoen kan je op zoveel manieren tekenen, ik vind het knap dat de vorm zo uitgepuurd en eenvoudig is.
De tekening is niet perfect, je voelt de beweging die de tekenaar heeft gemaakt, de punten waar hij is gestopt, een bochtje heeft genomen en weer verder is gegaan, dat vind ik prachtig.
Met weinig is er toch veel gezegd, een beetje als poëzie op papier.”

View this post on Instagram

#apaperaday19 #shoe

A post shared by Harm van Zwol (@harmvanzwol) on


Illustrator Françoise Beck (1984) heeft een fascinatie voor het uitpuren van vorm en lijn en onderzoekt dit graag in haar eigen werk. Ze begeleidt verschillende workshops voor organisaties als Wisper, het atelier van Eva V. en de Tekenfabriek, en geeft deeltijds les binnen de grafische opleiding aan Sint-Jozef OV4. In 2008 werd ze de huisvormgever -en illustrator van BRONKS jeugdtheater in Brussel. 

© Hans Van den Keybus


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *