Heleen De Grande kiest

“Twee keer scrollde ik er helemaal door en twee keer stopte ik bij deze. In het beeld gezogen door de roze confettistippen en de eenvoudige, kinderlijke lijnen die wielrenners op hun fiets creëren. 
Bijna vormen ze gewoon klonen van elkaar. Maar een simpele haarlok, een veel te grote snor en een stereotiep brilletje steken daar een stokje voor. 
Een hoopje coureurs, zo beschrijft ze ze zelf. Dat roept onmiddellijk een herkenbaar beeld op. Van een peloton fietskameraden, op een weekendochtend met versgewassen koerstruitjes. Lavendelfris en strak in het pak! 
Zwetend ploegen ze zich door de velden en eindigen doen ze altijd met een pint op een zonnig terras. Voldane glimlach op de snoet. 
Dat stereotiepe beeld schuwt ze niet. Ze tekent een fiets zoals een doorsnee kind of volwassene een fiets zou tekenen. En het werkt.  Meer nog, ze geeft het cliché beeld wat extra cachet door er een absurde toets aan toe te voegen. Een gigantische doos waspoeder daalt uit de hemel neer, alsof er écht wasgoden bestaan die lavendelfris waspoeder in het rond strooien. 
Kortom, de dosering beeld, humor én herkenbaarheid zit helemaal snor!”


Kunsthistorica Heleen De Grande (1993) werkt voor AmuseeVous, een organisatie die ruimte opeist voor jongeren (16 – 30j) binnen de culturele sector.
Zo maken ze heel wat culturele plekken jongerenproof. Het expertise van jongeren zelf speelt hierbij een centrale rol.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *